Overgang til børnehave og skole

Overgang fra vuggestue til børnehave

Når vuggestuebørnene nærmer sig tre år, skal de begynde i børnehave. I perioden op til børnehavestart vænner vores store vuggestuebørn sig til at besøge børnehaven. Vi har nemlig faste besøgsdage, hvor en voksen fra vuggestuen sammen med de kommende børnehavebørn besøger børnehaven. Under besøget bruger vi tiden på at lege og lære hinanden at kende. Og ved de to sidste besøg prøver vuggestuebørnene at spise frokost uden den voksne fra vuggestuen, inden de bliver fulgt tilbage til middagsluren.

Som forældre skal I også planlægge starten i børnehaven. I skal aftale opstart og eventuelt besøg med den stue, jeres barn skal starte på. Opstarten for børnene kan se forskellig ud: nogle føler sig sikre med det samme og andre har brug for længere tid til at føle sig trygge. For alle børn gælder det, at det er en god ide, at I på forhånd har planlagt, at jeres barn kan have lidt kortere dage i børnehaven lige omkring skiftet. Der er nemlig mange nye indtryk og meget der skal læres.

Inden barnets start i børnehave har vi et overleveringsmøde børnehave og vuggestue imellem, hvor vi taler om barnets rytme, og hvordan det trives bedst. I er som forældre meget velkomne til at deltage.

Overgang fra børnehave til skole

Det sidste år jeres barn går i børnehave, går det i gruppen for de kommende skolebørn: Rævene. Her målretter vi vores pædagogiske aktiviteter mod de større børn. Det betyder fx, at vi går i dybden på en anden måde med aktiviteterne fra årshjulet, at vi besøger KKFO og vores lokale skole, Damhusengens Skole, og at vi arbejder med nogle af de kompetencer, som børnene skal have med sig, når de starter i KKFO. Det er sådan noget som at kunne vente på tur, sidde på en stol i lidt længere tid, lytte, klippe med en saks og at udvikle sin robusthed, når tingene ikke altid går lige, som man ønskede. Og så leger vi lege, der har lidt flere og sværere regler og øver os i at kunne løse konflikter børn og børn imellem.

Vi har et tæt samarbejde med de andre institutioner i klyngen omkring overgangen til skole. Vi går på besøg på Damhusengens Skole og holder en fælles børnefestival for alle storegrupperne på tværs af institutionerne i klyngen. Her har vi fokus på at lege nogle bestemte lege, som børnene også kommer til at møde, når de starter i KKFO'en. Det er en måde at gøre overgangen lidt tryggere.

Samtale og vidensoverdragelse

Om efteråret, inden barnet skal starte i KKFO om foråret, har vi 5 års-status med jer. Det er et møde, hvor vi taler om jeres barns trivsel og udvikling og den kommende skolestart. Her har vi også mulighed for at aftale, hvis der er noget særligt, vi skal arbejde med i tiden inden skolestart.

I forbindelse med overgangen udfylder vi sammen med jer en vidensoverdragelse til jeres barns kommende KKFO og skole. Her kan vi beskrive vigtig viden, gode erfaringer og særlige råd, der kan være med til at gøre overgangen til KKFO og skole lettere for jeres barn.