Hverdagen i vuggestuen

I vuggestuen fokuserer vi på det nære, på tryghed og på at hvert barn skal have mulighed for opleve og sanse verdenen i sit eget tempo. Vores hverdag er præget af god tid. Vi haster ikke af sted, men prioriterer at have tid til at kigge længe på en gravemaskine, når vi er på tur, eller vende træstubbene på legepladsen og kigge på bænkebidere og snegle. Og så er det vigtigt for os at vi helt fysisk er i øjenhøjde med børnene. Derfor arbejder vi meget på gulvet.

Dagens gang

Vi åbner klokken 7 på åbnestuen. Her er der også mulighed for morgenmad indtil klokken 7.45. Klokken 8 fordeler vi os ud på de stuer, vi hører til. Her hilser vi børn velkommen indtil klokken 9, hvor vi holder morgensamling. Her synger vi fagtesange, fortæller hinanden eventyr, har sanglege og meget mere. Bagefter får vi en grønsag, et stykke brød og et glas vand. Vi henstiller til, at I afleverer inden klokken 9 eller venter til vi er færdige med morgensamlingen, da børnene hurtigt mister koncentrationen, når de bliver forstyrret.

Efter morgensamlingen har vi fokus på planlagte pædagogiske aktiviteter. Klokken 10.45 vasker vi hænder og gør klar til at spise frokost. Til frokost sidder vi i faste bordgrupper 1 voksen sammen med 4 børn. Vi øver selvhjulpenhed, når vi spiser, fx at øse op, hælde fra kande og vente på tur, ligesom vi øver os i at få øje på hinanden.

Når vi er færdige med at spise, siger vi tak for mad og vasker hænder i en vaskeklud. Så er det tid til at komme på badeværelse. Her prioriterer vi, at en stund med tæt én til én-kontakt mellem ét barn og én voksen, hvor barnet får hjælp til selv at tage tøj af og blive gjort putteklar: De små vuggestuebørn under 2 år får lidt babymassage og gøres klar til at lægges barnevogn. De større børn over 2 år, sover indenfor på madrasser. Her er der en voksen, som hjælper dem til at falde til ro.

Efterhånden som børnene vågner, bliver de hjulpet i tøjet af en voksen, der er klar på badeværelset, mens en anden er på stuen, hvor vi sammen har nogle stille aktiviteter, der er gode at vågne på. Omkring klokken 14.30 spiser vi et eftermiddagsmåltid og derefter gør vi klar til at lege lidt videre. Det er også nu, at de første børn så småt begynder at blive hentet. Fra klokken 16 mødes vi igen på en lukkestue eller på legepladsen. Og klokken 17 siger vi farvel, tak for i dag og på gensyn i morgen.

Lærings og legemiljøer

Legen står højt på Enghusenes dagsorden og vi værner om børnenes initiativ, fantasi og virkelyst. Legen kan både være en planlagt aktivitet eller kan opstå spontant. Som voksne er vi med på sidelinjen til at støtte og udvikle legen, hvis der er brug for det. Uanset hvilket tema legen har, er den med til at udvikle børnenes sociale kompetencer, sprog og udvikling.

I vuggestuen er der masser af lærings- og legemiljøer, også i hverdagens rutiner. Det kan være på badeværelset efter frokost, hvor vi prioriterer at have én til én-kontakt med et barn og en voksen. Her støtter den voksne barnet i selv at tage tøjet af, sidde på toilettet og blive gjort klar til middagslur. Eller når vi skal udendørs og barnet øver sig i at finde sit eget overtøj og i selv at få det på.

Vi etablerer forskelligartede lærings- og legemiljøer og er ikke bundet af, om vi er inde eller ude. Det, vi kan lave indenfor, kan vi også lave udenfor. Vi tilrettelægger lærings- og legemiljøerne med udgangspunkt i børnegruppens alder og interesser og årstidernes skifte.

Ture

Når vi tager på tur, gør vi det oftest i lokalområdet. For små vuggestuebørn er der masser af indtryk at få i det nære. Det kan være på turen ned til Damhusengen, hvor vi gerne stopper op undervejs for at vende snegle eller bruger god tid på at kigge på gravemaskinen. Det kan også være, når vi går på hønsefodringstur hen til vores søde naboer. Det vigtigste er ikke altid, hvor turen går hen, men at vi har tid til at sanse og udforske undervejs.