Søvn og sygdom

Søvn

I vuggestuen sover alle børn middagslur - fordi de er trætte og fordi det er vigtigt for deres udvikling. De allermindste børn sover af og til to middagslure, hvor de lidt større sover én. De mindste børn sover i barnevogn, mens børn over 2 år sover på madrasser indenfor.

Som udgangspunkt vækker vi ikke børnene fra middagslur! Vi lader børnene sove, til de vågner af sig selv. Det vi kan gøre, hvis et barn sover meget længe, er fx at åbne døren til soverummet og lade barnet vågne lige så stille ved de naturlige lyde, som er omkring det.

Sygdom

Det kræver overskud at være i institution og væk fra sin trygge hjemmebase. Derfor er det vigtigt for barnets trivsel, at dets almene tilstand er i top, når det er i vuggestue eller børnehave.
Barnets almene tilstand er god, når barnet er udhvilet, har gå på-mod, er upåvirket af eventuel snotnæse og er hoste- og feberfri. Barnet skal kunne deltage i institutionens dagligdag, lege og rutiner på lige vilkår med resten af børnegruppen.

Hvis vi vurderer, at et barn ikke kan deltage i de pædagogiske aktiviteter, er sløj, utilpas, ingen appetit har eller har feber, ringes barnet hjem. Barnets skal have én rask dag og have været feberfri i 24 timer, inden det igen sendes i institution.